top of page

To (Recenze Spark 09/2001)

Celou dobu, co poslouchám vlastními silami vydané počiny Krleš, Dead-Poets-Society i Kapybara, uvažuji, jestli by se v takové Itálii, Finsku nebo Německu mohlo stát, aby tak vyhrané a ve svých názorech a postojích přesvědčené (a přesvědčivé) kapely paběrkovali bez smlouvy. Samozřejmě nevím, do jaké míry jste vy seznámeni s tvorbou těchto kapel, ale vychází mi už asi po dvacáté – NE! A to navzdory pochopitelnému zvukovému handicapu. Důležitá je snad ale hudba. Přitom podle mě by takoví Krleš neměli mít vůbec žádné problémy, co se týká přijatelnosti. Vždyť balancování na pomezí metalu, hard rocku a bigbítu (už jsem to asi jednou psal, ale tohle slovo v podstatě nesnáším) vyneslo do velkých hal už Arakain, Kabát a další si dosaďte. Možnou „chybou“ je snad to, že Krleš se znatelně kloní k metalu, na letošní desce najdete kvapíky „To“, „Ještě jednou !?“ a „Kletba“ s pestrými kytarovými spodky, laufy a sóly, které zní až nečesky, protože písně krásně zabarvují,dodávají pocit, že se stále něco děje, a hlavně nepůsobí vycpávkově. Vůbec nástup alba mě zprvu přivedl na myšlenku, že se jedná o cizí kapelu s českou zpěvačkou. Ano, zpěvačkou. A teď se pohybují v kategorii Kimberly Goss a spol., protože Simona Křtěnová ve frontwomenské roli dodává všem devíti kompozicím správnou šťávu. Nejvíce mi do ucha zatím skočila titulní (a první) speedová „To“ a její sestra, „To (kruh se uzavírá)“, vedená však v temnějším duchu. Jenže svižná „Čerti jdou“ v duchu Pretty Maids se už taky pomalinku vrývá pod kůži, „O čem vítr zpívá“ obsahuje zajímavou mezihru s krátkým, o to však efektnějším sólem a zkousnout se dá i balada „Carrie“, protože nefunguje jako vnucený hit a píseň, na které deska stojí, ale jako přirozené zpomalení a vydechnutí před dalším úprkem. Krleš dodávají jasný důkaz, že by se česká kapela mohla výrazněji prosadit i v jiných stylech než ve zběsilém grind core a death metalu na jedné straně a v různých alternativních úletech na straně druhé. I umírněnější škatulky totiž potřebují hodně hbité prsty a bystrou hlavu. Díky čemuž i v Česku slyšte prostřednictvím alba „To“ místo unylého bigbítu svěží power metal a heavy rock.

bottom of page